Viisas oppii virheistä, mutta tyhmä vain omista.
– Kiinalainen sananlasku
Virheitä sattuu taitavammallekin bloggaajalle. Kirotusvihreitä tulee kaikille. Pieni peeveli sisälläni oikein nauttiin, kun löydän kirjoituskouluttajan blogista kirjoitusvirheitä. Tällä kertaa tarkoitan virheillä kuitenkin isompia ongelmia kuin kieliopillisia tai lapsuksia.
Tutkin blogeista ”biggest blogging mistakes” -listoja ja keräsin niistä oman kokemukseni mukaan oleellisimmat virheet.
Voit valita, noudatatko muiden ohjeita, vai teetkö itse ensin kaikki virheet, kuten minä olen tehnyt. Molemmat ovat aivan hyviä tapoja tulla asiantunijaksi.
Asiantuntija on henkilö, joka on tehnyt kaikki mahdolliset virheet hyvin kapealla alalla.
– Niels Bohr
Et ymmärrä lukijaasi
Ehkä suurin ongelma kaikessa tekemisessä on se, ettei ymmärrä kohderyhmän tarpeita, kiinnostuksen kohteita ja ongelmia. On todella helppoa kirjoitella diipadaapaa, mikä ei kosketa ketään. Erittäin vaikeaa on tietää, mikä muita todella kiinnostaa, ellei kysy, tutki ja analysoi.
Liian laaja aihealue
Aihealueen rajaaminen tuntuu tuskaiselta. Kun valitset suppean aihepiirin, joudut rajaamaan kaiken muun pois. Todellisuudessa et voi miellyttää kaikkia, et ehdi kirjoittamaan kaikista maailman aiheista, eikä osaamisesi kehity oikein millään sektorilla, jos et tee selkeää rajausta. Lisäksi lukijat eivät tiedä, mitä sinulta odottaa, jos kirjoitat tällä viikolla ilmastonmuutoksesta ja ensi viikolla syntymäpäiväjärjestelyistä.
Epäjohdonmukaisuus
Laadun tai julkaisuaikataulun vaihtelevuus karkottaa lukijoita. Ilman sitoutumista ja panostusta jatkuvaan laadukkaaseen julkaisemiseen blogin teho laskee selvästi. Sitä suurempia ovat negatiiviset vaikutukset, mita suurempi kilpailu toimialallasi on.
Otsikoit laiskasti
Otsikko on blogiartikkelin myyntipuhe. Tämä on minun helmasyntini. Saatan käyttää tekstiin pari tuntia aikaa, mutta paine jukaisemiseen käy niin suureksi, että otsikko tulee kirjoittettua parissa minuutissa. Julkaisemisen jälkeen tulee usein oivallus, että näinhän se olisi pitänyt otsikoida.
Panosta sinä otsikkoon enemmän kuin tekstiin. Otsikon perusteella julkaisusi luetaan tai jätetään avaamatta.
Puhut pelkästään itsestäsi, yrityksestäsi ja tuotteistasi
Itsekeskeisyys leimasi mainontaan ja markkinointia vielä 1990-luvulla. Sosiaalinen media muutti kaiken. Tarjontaa on niin paljon, ettei kukaan jaksa katsella oman navan tuijottajaa. Tämä johtuu tietysti siitä, että lukija etsii itselleen hyötyjä. Anna niitä hänelle. Neuvo, opeta ja ohjaa. Myymisen täytyy tapahtua siinä sivussa. Silloinkin kerro selkesti, mitä asiakas hyötyy.
Et vastaa kommentteihin
Kommentit erottavat blogin tavallisesta nettisivusta. On kohteliasta vastata kommentteihin. Kommentoimalla luot suhdetta lukijoihisi.
Unohdat markkinoida julkaisujasi
Hyvin otsikoitu, kiinnostava julkaisu leviää hyvällä tuurilla itsestään. Varsinkaan toistaiseksi tuntemattomana julkaisijana, et voi jättää jakamatta itse juttujasi sosiaalisessa mediassa, ja jopa tykkäämättä niistä itse.
Laiminlyöt hakukoneet
Hakukoneoptimointi nostaa blogiasi ja artikkeleitasi hakutuloksissa kohti kärkeä. Jokainen sana, jonka kirjoitat blogiisi, on potentiaalinen hakusana. Kirjoittamiesi sanojen perusteella sisältösi löydetään. Sinun ei tarvitse olla hakukoneoptimoinnin ekspertti. Perehdy hakukoneoptimointiin verkkokirjoittajan kannalta.
Jätät liittymättä blogiyhteisöön
Verkostoidu ja kontaktoidu muihin alasi bloggaajiin – mielellään myös poikkitieteellisesti muiden alojen julkaisijoihin. Kommentoi heidän julkaisujaan ja osallistu muihin alan keskusteluihin sosiaalisessa mediassa.
Kuvittelet blogia kultasuoneksi
Älä kuvittele, että blogilla voisit ansaita suuria summia rahaa. Tottakai, on olemassa menestyviä bloggaajia, jotka tienaavat hyvin tai erittäin hyvin. Asiantuntijalla tulot tulevat yleensä muualta kuin suoraan blogista, mutta blogi voi olla tärkeä osa markkinointistrategiaa.
Lähteet:
- http://www.socialmediaexaminer.com/21-dangerous-blogging-mistakes-and-how-to-fix-them/
- http://www.bloggingbasics101.com/avoid-7-most-common-blogging-mistakes/
- Ja monia muita sivustoja, joissa oli listattu samoja virheitä.
Apua bloggaamiseen
Pohditko blogin perustamista?
Tai pitäisikö nykyistä blogiasi kehittää?
Lataa ilmainen Miten aloitat bloggaamaan ammattimaisesti -pikaopas