Nettisivujen tarkoitus on myydä. Suurin osa nettisivuista ei kuitenkaan myy mitään tai ainakin ne aliarvioivat asiakkaan älyn ja yliarvioivat hänen viitseliäisyytensä. Asiakas on älykäs, mutta ei kovin viitseliäs. Jos sivusto ei vastaa haluttua, on helppo siirtyä uudelle saitille. Jos sivustolta ei löydy heti kaivattu, harva viitsii etsiä haluamaansa kovin kauan. Ensimmäiset 10 sekuntia ovat kriittiset. Siinä ajassa täytyy löytyä jotain, mitä on etsitty.
Hyvällä sisällöllä menet suoraan asiaan ja tarjoat avun asiakasta vaivaavaan ongelmaan. Kerrot myös selkeästi, miten apupaketin voi hankkia.
1. Tunne kohderyhmäsi
Kohderyhmä tai niche ovat asioita, joihin tulet törmäämään jatkuvasti. Kysymys on siitä, tiedätkö kenelle julkaiset, puhut ja myyt. Jos tiedät, luulen, että sinulla on vain aavistus. Joka tapauksessa, kohderyhmää ei voi tuntea liian hyvin. Kun todella tunnet sen, markkinoinnista tulee helppoa ja myynti sujuu kuin itsestään.
2. Ratkaise ongelma
Asiakkaasi eivät surffaile päämäärättömästi. Heillä on joku ongelma tai tarve. Nettisivustolla täytyy käydä yhdellä silmäyksellä selväksi, mitä tarjoat ja miten se ratkaisee asiakkaan ongelman. Tämä pitää huomioida sekä sisällössä että graafisessa suunnittelussa. Esmerkiksi, Jos toivot kävijän lataavan, tilaavan tai klikkaavan jotain, tee suuri värikäs painike, johon katse hakeutuu kuin itsestään.
3. Anna toimintaohjeet
Haluat kävijän ottavan seuraavan askeleen kohti luottokortinlukijaa. Tämä voi olla uutiskirjeen tilaaminen, esitteen lataaminen, tarjouspyynnön lähettäminen tai yhteydenotto myyntiedustajaan. Jotta tämä tapahtuisi, sivustosi pitäisi opettaa kävijölle jotain he eivät tienneet aiemmin. Anna selkeät toimintaohjeet siitä, miten seuraavaan vaiheeseen pääsee.
4. Poista diipa-daapa
Suurinta osaa nettisisällöstä ei koskaan lueta. Sen yli hypätään tai sivustolta poistutaan kokonaan. Sinun tehtäväsi on suodattaa pois kaikki löpinä. Sisällön tarkoitus ei ole olla jouhevaa ja mukavaa. Sen täytyy tähdä vain yhteen asiaan. Siihen suureen tavoitteeseesi. Tämä ei tarkoita, etteikö teksti voisi olla paljon tai video pitkä, mutta niissä ei saa olla mitään asiakkaan kannalta epäoleellista.
5. Testaa tai tee edes jotain
Testaaminen on tärkeää, koska ilman kokeilemista ei voit tietää, mikä toimii ja mikä ei. Tärkeämpää kuin testaaminen on se, että ylipäätään teet ensimmäisen version kunnolla. Monilla sivustoilla sisältö on jäänyt puolitiehen tai kokonaan tekemättä.
Yhteenveto
Kun potentiaaliset asiakkaat tulevat sivustollesi, osoita kaikin keinoin, mitä sinulla on tarjolla heille ja miten sen voi saada. Ei enempää, eikä vähempää.
Lähteet:
- https://www.nngroup.com/articles/how-long-do-users-stay-on-web-pages/
- http://contentmarketingtoday.com/2010/10/31/your-website-wins-when-you-let-visitors-achieve-vital-tasks/

Pohditko nettisivujen tekemistä itse?
Lataa ilmainen pikaopas
Nettisivujen tekeminen on yllättävän helppoa.
Aloita lataamalla ilmainen Mitä jos tekisin nettisivut itse -pikaopas