Nyttemmin on tarjolla monenkirjavaa markkinoinnin automaatioon, sisältö- ja inbound-markkinointiin suunnattua softaa. Laadusta en osaa sanoa mitään, mutta hintahaitari on laaja. Halvimmat ovat parisataa euroa vuodessa. Toisissa hinta nousee kolminumeroiseksi jo kuukausitasolla. Mikään hinta ei tietysti ole sinällään liikaa tai liian vähän. Oleellista on se, saako rahoilleen vastinetta.

Jos osaamista ja viitseliäisyyttä löytyy, ilmaisilla työkaluilla pystyy rakentamaan ihan kelvollisen markkinointivempelen. Enemmän kuin tekniikka, markkinointiin vaikuttaa joka tapauksessa strategia ja sisällöt. Loisteliaskaan softa ei takaa onnistumista, jos sitä ei osaa hyödyntää.

Itse olen rakentanut toimivan markkinoinnin automaation WordPressin ja MailChimpin avulla. Paljastan tässä, millainen combo meillä on käytössä. Olet saattanut törmätä siihen käytännössä, kun olet tilannut pikaoppaamme ja saanut uutiskirjeemme. Nyt pääset kurkkaamaan konehuoneen puolelle.

WordPress moottorina

Käytämme WordPressiä kaiken pohjana. Olen päätynyt siihen puhtaasti omien mieltymysteni mukaan. WordPressiä on vaan niin mukava käyttää. Sen logiikka istuu omaan ymmärrykseeni erittäin hyvin.

WordPressillä olemme tehneet blogin ja laskeutumissivut.

WordPress on alunperin suunniteltu blogin julkaisuun, joten se sopii siihen erinomaisesti. Bloggaamisessa oleellista on julkaisemisen helppous. WordPressiin voi kirjoittaa luonnoksia valmiiksi ja lisäosilla sisällönhallintaan voi saada lisäominaisuuksia, mm. julkaisukalentereita ja erilaisia statuksia tuotantovaiheessa oleviin sisältöihin.

Blogiartikkelit haalivat kävijöitä hakukoneista ja sosiaalisesta mediasta. Niillä houkuttelemme kävijät jättämään sähköpostiosoitteensa pääsääntöisesti pikaoppailla.

Laskeutumissivut Divillä

Laskeutumissivuja voi tehdä WordPressillä julkaisemalla yksittäisiä sivuja ilman normaalia sivun yläosaa (header) logoineen ja navigointeineen. Sivupohjasta (theme) riippuu, kuinka paljon sivua voi muokata.

Meidän kokemuksemme mukaan Elegantthemesin Divi-teema on alansa huippu. Sillä saa helposti luotua melkein millaisen sivun tahansa. Kun löysin Divin, en ole muita teemoja käyttänyt. Ennen sitä kulutin kallista aikaani tuntitolkulla täydellisen teeman etsintään. Divi päätti tämän touhun.

Lomakkeina olemme käyttäneet sekä Contact form 7 -lisäosaa että Divin omaa Opt-in-moduulia.
Kun kävijä jättää lomakkeella tietonsa, hänet ohjataan sivulle, jolta pikaoppaan voi ladata.

HubSpotilla liidejä

Liidien seuraamiseen meillä on käytössä HubSpotin ilmainen Lead generation -työkalu. Se seuraa kaikkia sivuston lomakkeita. Lomakkeella lähetettyjen tietojen lisäksi se kirjaa kävijän liikkeitä ennen ja jälkeen lomakkeen lähettämisen.

HubSpotilla voi tehdä myös erilaisia kävijän pysäyttäviä ponnahdusikkunoita, joissa voidaan pyytää kävijän sähköpostiosoite.
HubSpot lähettää lomakkeen tiedot automaattisesti MailChimpin uutiskirjetyökaluun.

MailChimp

MailChimpillä lähetämme sekä automatisoituja että manuaalisia viestejä listalle merkittyihin sähköpostiosoitteisiin.
MailChimpin ilmaisversio riittää pienelle yritykselle. Tilaajia ilmaisversiossa voi olla 2000. Se yleensä riittää jonkin aikaa.

Hankalin rajoitus ilmaisversiossa mielestäni on se, että listojen määrä on rajoitettu yhteen. Tällöin kaikille listalle ilmoittautuneille lähtee samat automatisoidut viestit. Se ei ole ongelma, jos tarkoitus on markkinoida vain yhdelle selkeälle kohderyhmälle. Jossain vaiheessa saattaa kuitenkin tulla tarve lähettää yhden pikaoppaan tilaajalle yhdenlaisia ja toisen oppaan lataajille toisenlaisia automaattisia viestejä.

Silloin, kun ilmainen ei enää riitä, MailChimpistä on mahdollisuus ottaa käyttöön maksullinen versio, jossa on paljon enemmän ominaisuuksia.

Yhteenveto

Pienellä virittelyllä saat aikaiseksi markkinointiautomaatin hyvin edullisesti. Muista, että tekniikka on vain väline. Myynti tehdään sisällöillä. Tökkivällä tekniikalla voit menettää paljon asiakkaita, mutta huonolla sisällöllä ei synny mitään menetettävää, kun kukaan ei kiinnostu tarjonnastasi.

  1. WordPress-sivusto sopii erityisen hyvin kivijalaksi.
  2. Divi-teemalla teet tyylikkäät laskeutumissivut.
  3. Tarvitset lomake pluginin (esim. Contact Form 7), jos teemassasi ei ole toimivaa lomake-editoria.
  4. HubSpot kerää tiedot lomakkeistasi ja vähän muutakin.
  5. MailChimpillä pidät yhteyttä asiakkaisiisi.

WordPress + Divi tai Contact Form 7 + HubSpot Lead Generations Tool + MailChimp = edullinen ja toimiva markkinointimoottori.



ilmaiset nettisivut
Pohditko nettisivujen tekemistä itse?

Lataa ilmainen pikaopas

Nettisivujen tekeminen on yllättävän helppoa.

Aloita lataamalla ilmainen Mitä jos tekisin nettisivut itse -pikaopas

Pin It on Pinterest

Share This