Tavoitteena myyvät kotisivut

Laita ensin perusasiat kuntoon

Kotisivut ovat helppo tehdä. Voit tehdä ne itse helposti alle tunnissa. Hankalampaa onkin saada kotisivuilla käymään riittävästi kohderyhmään kuuluvia asiakkaita ja vielä ostamaan jotain.

Myyvien kotisivujen tekeminen ei kuitenkaan ole mahdotonta tai jotain sellaista, mitä kuka tahansa ei pystyisi oppimaan. Siksi olemme koonneet sinulle vinkkejä, miten saat kotisivut sellaiseen kuntoon, että jossain vaiheessa ne ovat investointi, eikä pelkkä rahareikä.

Teroita tavoitteesi

Miksi yrityksesi tarvitsee kotisivut? Oletko varma, että tarvitsee?

Huono vastaus on, että tarvitsemme kotisivut, koska kilpailijallakin on sellaiset.

Pelkään pahoin, että valtaosa yritysten nettisivuista on pelkkä kulu, eikä investointi, kuten markkinointisatsauksen pitäisi olla?

Todennäköisesti kilpailijallasi on nettisivut, kun kuuluu olla. Tässä sinä voit nokittaa hänet. Mieti nettisivuillesi selkeä tavoite.

Nettisivuja koskee sama lainalaisuus kuin muutakin yritystoimintaa:

“Jos firmallasi on monta fokusta, sillä ei ole yhtään fokusta.”
– Jari Parantainen, Tappotuomio tuntuu hyvältä.

Jos yrityksesi fokus on kateissa, kotisivuistakaan ei voi saada paljon irti. Nettisivujesi tehtävä on tukea yrityksesi tavoitetta. Sinun pitää päättää, mikä osa se on markkinointia ja myynninedistämistä tai varsinaista myyntiä.

Mitä selkeämmän tavoitteet luot sivustollesi, sitä helpompi sinun miettiä, minkälainen sivustosi täytyy olla: miltä sen pitäisi näyttää ja millaista sisältöä siellä pitää julkaista.

Selkeän tavoitteen vuoksi kotisivusi eivät myöskään paisu hankalasti hallittavaksi portaaliksi.

Aloita pohdinta ostoprosessin loppupäästä. Miten myyt tuotteesi ja palvelusi. Jos myyt edullista kulutustuotetta, verkkokauppa on oikea vaihtoehto. Silloin nettisivujesi päätavoite on myydä ja myydä enemmän.

Kalliit tuotteet ja palvelut eivät välttämättä mene kaupaksi verkkokaupan kaltaisessa myyntikanavassa, vaan vaativat myyntitapaamisen. Sivustosi tavoitteena tällöin on saada buukattua tapaamisia.

Nämä esimerkit edustavat ääripäitä ja sinun bisneksesi saattaa olla jotain siltä väliltä.

Ehkä sivustosi tarkoitus on kerätä liidejä, eli potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja, jotta saat heihin itse yhteyden sopiaksesi tapaamisen.

Mieti, mihin kohtaan tyypillistä ostoprosessia nettisivusi saattaisivat sopia. Suunnittele kotisivut sen mukaan helpottamaan ostamista.

Tunne kohderyhmäsi

Kohderyhmän tunteminen on ehkä vaikein, mutta myös tärkein asia markkinnoinnissa. Ilman kohderyhmän tuntemista et voi onnistua. Kotisivut täytyy tehdä kohderyhmän tarpeita ajatellen, ei yrittäjän tai jonkun muun mieltymysten mukaan.

Helpoimmin saat käsityksen kohderyhmän tarpeista ja ajattelusta kysymällä suoraan, mitä he ajattelevat. Onko sinulla olemassa yksi ihanne asiakas? Hyvä asiakas käyttää tuotteistasi tai palvelujasi säännöllisesti ja maksaa laskunsa ajallaan. Ehkä ajattelet jo jotain tiettyä yritystä tai jopa ihmistä. Jospa pirauttaisit hänelle.

Tutulle on paljon helpompi kirjoittaa sisältöjä, jakaa vinkkejä ja myydä kuin täysin tuntemattomalle. Asiakasprofiloinnista ja ostajapersoonien määrittelystä saattaa olla hyötyä, mutta helpommalla pääset, kun alat julkaisemaan kotisivuillasi blogia. Blogi kerää sivustollesi kirjoittamistasi aiheista kiinnostuneet. Kun aiheet liittyvät myymiisi tuotteisiin ja palveluihin, olet löytänyt kohderyhmäsi. Sitten vaan tutustumaan siihen tarkemmin.

Ratkaise asiakkaan ongelma

Asiakkaasi ei surffaile päämäärättömästi. Hänellä on joku ongelma tai tarve. Nettisivustolla täytyy käydä yhdellä silmäyksellä selväksi, mitä tarjoat ja miten se ratkaisee asiakkaan ongelman. Tämä pitää huomioida sekä sisällössä että graafisessa suunnittelussa.

Suurin osa kotisivujen kävijöistä tulee sivustollesi hakutuloksen johdattamana. Joku kotisivuillasi oleva sana tai lause on saanut potentiaalisen asiakkaan piipahtamaan saitillasi. Todennäköisesti hänen etsii ratkaisua ongelmaansa ja 5-7 sanan otsikon ja noin 20 sanaisen tekstinpätkän perusteella hän kuvittelee löytävänsä viisasten kiven sinun kotisivuiltasi. Mitä lähemmäs hän osuu oletuksessaan sitä todennäköisemmin sinä saat uuden asiakkaan.

Tiedä, mitä myyt

Kun yrittäjällä on selkeä käsitys siitä, mitä on myymässä (ja mitä ei), kotisivun sisältöjen tekeminen on naurettavan helppoa. Tuotteiden kanssa tässä ei pitäisi olla ongelmaa, mutta räätälöidyt palvelut aiheuttavat pään vaivaa. Tähän ratkaisuna on tuotteistaminen.

Selvitä itsellesi, mitä olet myymässä. Kun ajatuksesi on kirkas (mielellään ylöskirjattuna), sinun on helppo kertoa siitä muille. Kotisivuillesi kokoat kaikki, mitä palvelustasi on kerrottavissa.

Tuotteistetun palvelun tunnistaa siitä, että sillä on selkeä toimitussisältö ja kiinteä hinta. Jos et tiedä, mitä olet toimittamassa, et voi sitä hinnoitellakaan. Tästä aiheutuu migreeni kotisivujen tekijälle: Mitä ihmettä siellä nettisivuilla voi kertoa palvelustamme?

Hyvä tuote ja selkeä palvelukokonaisuus ovat kotisivujen tekijän päiväuni. Viilaa sinä myyntiartikkelisi kuntoon, jolloin voit odottaa kotisivuiltakin tulosta.

Hanki kunnolliset kotisivut

Kotisivujen tekijöitä Suomenniemellä on vähintään yhtä paljon kuin parturi-kampaajia. Sinulla ei ole puutetta tekijöistä ja sen lisäksi voit tehdä kotisivut itse yllättävän helposti.

Tekijällä ei niinkään ole väliä. Oleellista on se, miten kotisivujasi voi hyödyntää, kun tarpeesi muuttuvat. Jos valitset jäykän palvelun, todennäköisesti törmäät ongelmiin jossain vaiheessa. Siksi suosittelen avoimen lähdekoodin järjestelmiä, jotka eivät ole riippuvaisia tekijästä, etkä ole pitkien määräaikaisten sopimusten vanki.

Avoin lähdekoodi tarkoittaa sitä, että saat järjestelmän käyttöön ilman lisenssimaksuja. Joudut vain maksamaan tekijöille työstä ja webhotellille sivutilasta, ellet pyöritä sivustoa omalla palvelimellasi.

Avoimen lähdekoodin järjestelmiä on muutamia erilaisia. Peruskotisivuihin paras vaihtoehto on WordPress. WordPressillä saat yksinkertaiset kotisivut kevyesti ja tarvittaessa se taipuu vaativimpiinkin tarpeisiin.

Vaikket tekisi nettisivujasi itse, WordPressillä opit helposti muokkaamaan niitä. Pk-yrityksessä yrittäjän on hyvä hallita sivustonsa perusasiat, jolloin et ole pelkästään muiden varassa. Sinun on syytä opetella ymmärtämään kotisivujesi mahdollisuuksia ja tietysti tekemään nopeasti tärkeitä päivityksiä, mm. osoitteen tai puhelinnumeron vaihtuessa.

Erotu kilpailijoista sisällöllä

Yritysten kotisivujen sisällöt ovat yleisesti ottaen pahasti retuperällä. Jos haluat erottua kilpailijoista, panosta laadukkaaseen sisältöön, Erottumiseen ei vaadita kovin paljon. Tee se silti huolella.

rakennusliikkeen palveluista

Rakennusliikkeiden palvelukuvaukset ovat yleensä lähes identtisiä listauksia siitä, mitä kaikkea yritys tekee, jos joku sattuu kysymään.

Taloustutkimus julkaisi vuonna 2012 tutkimuksen netin sisällöistä. Parhaat ovat varmasti kehittyneet siitä, mutta keskimäärin pk-yritysten nettisisällöt ovat samassa jamassa kuin silloin, eli sisällöt ovat tylsiä. Tarkemman pohdinnan jälkeen huomaa, että tylsyys ei olekaan pahin ongelma, vaan sisältöjen puute. Liian usein sisältönä on, parin kuvituskuvan ja lyhyen yritysesittelyn, lisäksi, niukka listaus palveluista.

Todennäköisesti yritykselläsi on joku erityisosaamisalue tai asiakasryhmä, jota olette erityisesti tottuneet palvelemaan. Siinä olisi kymmenen tuhannen euron paikka erottua myös nettisivuilla.

Julkaise nettisivuillasi osaamiseesi, tuotteisiisi tai palveluihisi liittyviä sisältöjä – tekstejä, kuvia ja videoita – jotka aidosti kiinnostavat kohderyhmääsi.

Kotisivujen suunnittelun alkeet:

Kysy itseltäsi 4 kysymystä

Yrityksen kotisivujen suunnittelu tai uudistaminen kannattaa aloittaa perusasioista. Kysy itseltäsi neljä peruskysymystä. Vastaa niihin kaikkiin harkiten.

1. Miksi?

Mieti, miksi olet tekemässä kotisivuja? Mitä haluat niillä saavuttaa? Mikä on tavoitteesi?

Kirkasta tavoitteesi ensin itsellesi. Sen jälkeen se on helppo kertoa muulle tiimille, esim. web designerille.

2. Kenelle?

Kenelle kotisivusi on suunnattu? Ketkä ovat tavoittelemasi asiakkaat?

Kohdenna markkinointisi tarkasti. Kohdenna se tuottavimmille asiakkaille. Unohda muut.

3. Mitä?

Mitä olet myymässä? Mitä hyötyä siitä on asiakkaalle?

Kerro selkeästi, mitä myyt. Älä koettele vierailijan kärsivällisyyttä. Hänen pinnansa on lyhempi kuin luulet.

4. Miten?

Miten sinulta voi ostaa? Mitä toivot kävijän tekevän sivustollasi?

Kerro selkeästi, mitä pitää tehdä ja mistä painaa, jotta pääsee nauttimaan hyödykkeistäsi.


ilmaiset nettisivut
Pohditko nettisivujen tekemistä itse?

Lataa ilmainen pikaopas

Nettisivujen tekeminen on yllättävän helppoa.

Aloita lataamalla ilmainen Mitä jos tekisin nettisivut itse -pikaopas

Pin It on Pinterest

Share This