Julkaistuasi blogiartikkelisi (tai myyntisivusi) toivot, että monet käyvät tsekkaamassa tarjontasi. Odottelet kädet ristissä, eikä kukaan näytä vierailevan sivustollasi. Olet saattanut jakaa linkkisi Facebookissa ja Twitterissä, mutta silti se ei tunnu herättävän kiinnostusta.
Tosi asiassa, linkkiäsi ei ole nähnyt kovin moni. Ne harvatkaan eivät juuri sillä hetkellä ole ehtineet koukata sivustosi kautta. Ehkä heillä on hyvä tarkoitus tutustua tarjontaasi myöhemmin. Omasta kokemuksestasi voit varmaan arvata, että aikoimuksesta ei huomenna ole edes muistijälkeä.
Uusimmasta artikkelista kannattaa siis muistuttaa useammin kuin kerran. Mitä useammin, sitä suuremmalle yleisölle se tulee tietoon. Ei kannata olla häveliäs. Jos sinä et promoa sisältöäsi, ei sitä kukaan tee puolestasi – koska he eivät tiedä siitä.
Todennäköisesti et voi jakaa linkkiäsi liikaa. Ehkä yksi tai kaksi henkilöä näkee sen useammin kuin kerran, mutta tuhannet eivät havaitse sitä ollenkaan. Ole rohkea!
Delegoi jakaminen automaatille
Facebookissa voit ajastaa julkaisusi näkymään myöhemmin. Voit valita päivän ja ajankohdan kohderyhmällesi sopivaksi, vaikket itse olisikaan silloin somessa.
Twitterissä ja Google plussassa tällaista ajastusominaisuutta ei ole olemassa. Niiden ajastamiseen tarvitset erillisen työkalun. Työkaluja on paljon tarjolla. Itse käytän Hootsuite-nimistä sovellusta.
Jaa eri tulokulmilla
Kun jaat saman linkin useamman kerran, suosittelen tekemään sen joka kerralla hiukan eri näkökulmasta. Kirjoita linkkiisi aina saateviesti ja tee siitä hiukan erilainen.
Yksi tulokulma voi olla artikkelin otsikko, eli asiasi tiiviisti ja ytimekkäästi. Toisella kerralla saatteena voi olla joku lohkaisu tekstistä, vaikka sitaatein. Kolmas viesti voisi olla kysymysmuodossa – ehkä se herättää keskustelua. Jos jaat vielä neljännen kerran, voit poimia jonkun tilastotiedon tai muun faktan viestisi kärjeksi. Käytä mielikuvitustasi tai lainaa ideani sellaisenaan. Minäkin olen vohkinut ne joltain.
Tule rohkeasti esille
Jaa sisältöjäsi niin, että hirvittää. Jos ajattelet, että kukaan ei vielä ole suuttunut tuputtamisestasi, olet todennäköisesti jakanut liian varovasti.
Käytä ajastettuja viestejä ja sovelluksia, joilla voit automatisoida julkaisut. Seuraa silti keskustelua ja osallistu siihen, jos sitä syntyy. Pelkkä automaattituuttaaminen ei ole some-läsnäoloa.
Vaihtele viestisi sisältöjä, vaikka linkkisi johtaisikin samaan sisältöön. Uudenlainen näkökulma saattaa kolahtaa ihmiselle, joka edellisen viestin nähdessään ei kiinnostunut tarjonnastasi.
Apua bloggaamiseen
Pohditko blogin perustamista?
Tai pitäisikö nykyistä blogiasi kehittää?
Lataa ilmainen Miten aloitat bloggaamaan ammattimaisesti -pikaopas