Asiantuntija tarvitsee blogin saadakseen asiantuntijuutensa kaikkien tietoon. Asiantuntijuudestasi ei ole apua, jos siitä tietää sinun lisäksesi äitisi, puolisosi ja paras ystäväsi. Toisaalta blogi sinällään on merkki asiantuntijasta. Vai uskot sinä jonkun sellaisen asiantuntijuuteen, jolla ei ole toimivaa blogia?

Nykyään blogia julkaisevat niin yritysjohtajat, eri alojen ammattilaiset kuin poliitikotkin. Blogeja käytetään tiedonlähteenä uutisissa. Olet varmasti kuullut lauseen: ”Matti Vanhanen kirjoittaa blogissaan”.

Blogit eivät toimi pelkästään julkisuuden henkilöiden tiedotuskanavana. Monesta nobodysta on tullut kuuluisa blogin avulla.

Blogi toimii esitteenäsi, mutta paljon monipuolisemmin kuin käyntikortti tai muut painotuotteet.

Miksi blogi kannattaa perustaa heti?

Olet varmaan pohtinut blogin aloittamista, mutta ehkä olet lykännyt sitä pitkän aikaa. Enää ei kannata siirtää aloittamista. Kerron sinulle muutaman syyn, miksi bloggaaminen kannattaa aloittaa juuri nyt.

1. Blogin vaikuttavuus kasvaa sisällön mukana

Harvoin blogi löytää linjansa ja lukijansa heti. Tai oikeastaan, aloitteleva bloggaaja harvoin löytää itsensä ja tyylinsä ensimmäisestä julkaisusta alkaen. Näistä johtuen uuden blogin vaikuttavuus ei ole yhtä hyvä kuin vanhan blogin. Tätä ajatusta tukevat useiden bloggaajien kokemukset. Usein blogia pitää pyörittää muutaman vuoden ennen kuin se saavuttaa riittävän laajan sisällön ja uskottavuuden.

Jos ainut tekstisi osuu ongelman ytimeen, ongelmasta kärsineet varmasti löytävät sen. Yksittäinenkin blogiartikkeli voi saada hakukoneosumia. Muutamalla artikkelilla pääsee hyvin alkuun, mutta vasta runsas ja monipuolinen sisältö kerää merkittäviä kävijämääriä.

Muutaman blogipostauksen julkaiseminen tuo jo merkittävän määrän muuten suppean sivuston liikenteestä. Erään kattoasennusfirman viisi artikkelia toivat vielä vuoden päästä viimeisimmän julkaisemisesta yli 30 prosenttia koko sivuston liikenteestä. Blogiin ja runsaaseen sisältöön perustuvan sivuston liikenteestä helposti 70 prosenttia tulee artikkeleista johtuen. Hyvässä blogissa prosentit lähentelevät sataa.

Blogia ei tietenkään julkaista hakukoneille. Hakukone on vain väline saada joku poikkeamaan sivustollesi. Blogin sisältö vaikuttaa siihen, tuleeko vieras uudelleen. Jos blogista löytyy kiinnostavaa sisältöä paljon, onhan sinne pakko palata. Puhumattakaan siitä, että blogiin tulee koko ajan uutta sisältöä, jota paitsi ei halua jäädä.

Säännöllinen bloggaaminen on välttämätöntä, jotta blogilla olisi vaikutusta. Säännöllisyys, hitaallakin tahdilla, on tärkeä osa tavoitteellisesta bloggaamisesta. Sisällön puolestaan on oltava sopusoinnussa tavoitteiden kanssa. On aivan turha houkutella blogiin vääriä ihmisiä. Oikeat ihmiset kiinnostuvat ilmaisen sisältösi lisäksi maksullisista tuotteista, palveluista tai jäsenyydestä.

2. Hakukoneet rakastavat runsasta sisältöä

Kun tuotat paljon sisältöä, teet samalla hakukoneoptimointia. Säännöllisellä julkaisemisella pidät hakurobotit aktiivisina. Ne oppivat nopeasti sen, onko tarpeellista käydä sivustollasi päivittäin, viikottain tai harvemmin. Esimerkiksi, täysin uuden sivusto indeksoituu hakukoneisiin muutamassa päiviä. Joskus siihen menee viikkokin. Aktiivisessa blogissa julkaistu postaus näkyy hakutuloksissa muutamassa minuutissa. Oma ennätykseni on 7 minuuttia: Artikkelini julkaisemisesta ehti kulua seitsemän minuuttia, kun se löytyi hakukoneella.

Mitä enemmän nettisivuillasi tai blogissasi on sisältöä, sitä enemmän sinulla on hakusanoja ja -lauseita löydettäväksi. Kaikki sanat eivät tietenkään ole samanarvoisia, mutta kaikilla sanoilla on merkitystä, kun ihmiset etsivät tietoa erilaisilla sanoilla ja lauseilla.

Sisällön määrä siis ratkaisee. Sisältömarkkinoinnissa niukkuus ei ole ase, jolla kannattaa tavoitella saalista. ”Kun laittaa kotisivuille vain vähän tietoa tuotteista, asiakkaat saadaan myymälään kysymään lisää” -ajattelu ei vain toimi. Asiakkaat löytävät sinne, missä on runsaasti sisältöä, eli juuri sinne, minne he haluavatkin. Siellä he myös viihtyvät ja sinne he palaavat uudelleen.

Et voi koskaa julkaista liikaa tai liian usein. Pidä vain huoli siitä, että sisältösi kiinnostaa asiakkaitasi.

3. Someen ei mennä ostoksille

Sosiaaliseen mediaan ei mennä ostoksille. Facebook, Twitter ja Instagram ovat ensisijaisesti viihtymistä varten.

Erityisesti Facebook on tarkoituksella rajoittanut sisällön näkymistä. Facebookin tarkoitus on saada enemmän mainostajia. Ostamalla näkyvyyttä voit ohjata asiakkaita kauppapaikkaasi. Se ei välttämättä toimi asiantuntijapalveluiden ja osaamisen myynnissä. Helpommin saat ohjattua kävijät ensin sisältösi pariin blogiin. Blogissa voit ”myydä”, vaikka rakentamalla markkinoinnin automaatiota.

Toisin sanoen, ohjaa kiinnostuneet somesta ilmaisen tai maksetun sisällön avulla blogiisi, jossa voit koukuttaa kävijät monin eri tavoin.

4. Ole toimialasi ensimmäinen

Bloggaaminen ei ole uusi asia edes Suomessa. Vanhimmat suomenkieliset blogit on perustettu 2000-luvun alussa. Silti useilla toimialoilla bloggaaminen on uutta tai sitä ei ole aloitettu ollenkaan. Sille saattaa olla hyvä syy. On mahdollista, ettei bloggaaminen sovi toimialallesi. Todennäköisempi syy on kuitenkin se, että alalla ei ole ymmärretty blogin mahdollisuuksia tai osattu hyödyntää niitä.

Olemalla toimialan ensimmäinen saat etulyöntiaseman. Joskus on kuitenkin parempi olla toinen tai kolmas. Silloin joku muu on aukaissut uran seuraavia rohkeita varten.

5. Ole toimialasi paras

Jos et ole ensimmäinen, ole paras. Aina on mahdollista olla parempi kuin kilpailijat. Älä siis matki kilpailijoita, vaan tunne kohderyhmäsi paremmin kuin kilpailijat. Lukijoiden tunteminen on tärkein pointti, jotta voit olla heidän mielissään paras.

Kukaan ei pysty sanomaan etukäteen, miten voit olla paras. Sinun täytyy kokeilla ja seurata tilannetta. Tarkkaile tilastoja, kun olet julkaissut jotain. Kävijäseurannan avulla saat helposti selvitettyä, mitkä julkaisuistasi toimivat ja mitkä eivät.

Yleisö äänestää näppäimistöllään. Jos sisältösi kiinnostaa, keräät kävijöitä kuin kärpäspaperi. Hyvää sisältöä jaetaan eteenpäin – keskinkertaista ei – huonosta puhumattakaan.

Älä viivyttele!

Bloggaaminen kannattaa aloittaa heti. Jos vielä lykkäät aloittamista, tuloksien saaminen lykkääntyy saman verran. Jos aloitat kuukauden päästä, saavutat tulokset kuukautta myöhemmin kuin aloittamalla nyt.




Apua bloggaamiseen

Pohditko blogin perustamista?

Tai pitäisikö nykyistä blogiasi kehittää?

Lataa ilmainen Miten aloitat bloggaamaan ammattimaisesti -pikaopas

Pin It on Pinterest

Share This