Kun aloitat bloggaamisen, tee paras blogi ikinä. Vähempää ei kannata tavoitella. Älä luovu unelmastasi, vaikka tuntuisi, ettei blogi heti lähde lentoon. Bloggaaminen on työtä, ei taikuutta. Työtä oppii tekemällä.

Harjoitteleminen on helpompaa, kun on jotkut perustiedot olemassa. Siksi kokosin ajatuksiani siitä, miten blogista voi saada oman toimialansa parhaan.

Kokeile näitä 7 askelta, haasta ajatukseni ja haasta itsesi.

Menestystä bloggaamiseen!

1. Valitse aihe, joka innostaa itseäsi

Bloggaajan on oltava erityisen kiinnostunut omasta aiheestaan. Jos valitsemasi aihe ei ole intohimosi, siitä ei tule lukijoidenkaan intohimo.

Monet yrittäjät ajattelevat, että tästä meidän toimialasta ei pysty kirjoittamaan kuin 10 artikkelia. Sen jälkeen kaikki on jo kerrottu. Väite on täyttä puppua.

Oletko koskaan tavannut ihmistä, joka puhuisi työstään, harrastuksestaan tai itsestään tunti tolkulla, jos vain joku jaksaa kuunnella – tai puhuu, vaikkei kukaan enää kuuntelisikaan? Tämä on innostusta. Jos bloggaaja pitää aiheestaan yhtä paljon, aiheet eivät todellakaan lopu.

Bloggaaminen vaatii työtä, tutkimusta ja elämistä. Siksi aiheen on jaksettava kiinnostaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

2. Ajattele blogiasi pitkänä projektina

Parhaat blogit ovat yleensä pitkäikäisiä. Lyhytikäinen blogi kerää riittävän yleisön siinä vaiheessa, kun bloggaaja on jo kyllästynyt.

Blogin teho ja vaikuttavuus on niin sanotussa pitkässä hännässä. Älä odotakaan tuloksia heti, vaan vasta usean kymmenen julkaisun jälkeen. Monet bloggaajat pitävät 200 postausta blogin vaikuttavuuden rajana. Vasta sen jälkeen näkyvyyttä ja lukijoita on riittävästi. Jos julkaiset kerran viikossa, voit laskea, milloin haamuraja on rikki. Kyllä siihen menee väkisinkin reilut kolme vuotta.

Voin lohduttaa, että blogilla saa tuloksia nopeamminkin. Joillain toimialoilla jo viidellä artikkelilla saadaan merkittävää näkyvyyttä. Toiset taas vaativat ehkä enemmänkin kuin ne 200 julkaisua.

3. Aseta selkeät tavoitteet

Tavoitteiden merkitystä ei voi liikaa korostaa, jos haluat saada todellisia tuloksia. Ilman tavoitteiden määrittelyä ja niiden mittaamista, et voi tietää, oletko onnistunut?

Tavoitteet auttavat jaksamaan. Ne muistuttavat, miksi aloitit koko ruljanssin. Jos tavoitteesi ovat edelleen tavoittelemisen arvoisia, saat niistä uutta voimaan ja innostusta.

4. Hurmaa sisällölläsi

Hurmaa lukijasi. Jaa jotain itsestäsi. Tämä ei tarkoita, että joka viikko kirjoitat tolkuttoman pitkiä ja perusteellisia esitelmiä, vaan tarjoa oivalluksia.

”Ihminen ei ole astia, joka täytetään, vaan ihminen on lamppu, joka sytetään.”
– Vanha sananlasku

Parhaat blogit eivät välttämättä sisällä pitkiä postauksia. Hyvä esimerkki tästä on markkinointiguru Seth Godinin blogi. Godinin postausten keskipituus taitaa olla noin 150 sanaa. Se on alle kaikkien suositusten ja standardien. Silti blogi on luultavasti maailman luetuimpien blogien joukossa. Godin sytyttää.

5. Ole luotettava palvelija

Kun sitoudut palvelemaan lukijoitasi, lukijasi sitoutuvat sinuun. Palvele seuraajiasi kuin parhaita asiakkaitasi, vaikkeivät he olisi vielä maksaneet sinulle senttiäkään.

Kaiken kaupanteon edellytys on luottamus. Sinun täytyy ensin olla luotettava palvelija, vasta sitten saat kauppoja. Hyvällä blogilla voit osoittaa olevasi luottamuksen arvoinen.

Nöyryys ja itsensä likoon laittaminen ovat hyvän bloggaajan tuntomerkkejä. Riippumatta siitä, kuinka laskelmoitua bloggaamisesi on esimerkiksi tienaamistarkoituksessa, nämä hyveet on syytä näkyä päälimmäisenä. Pahinta, mitä voit tehdä, on antaa vaikutelma, että lukijoita yritetään narrata tuhlaamaan aikaansa ja rahaansa.

6. Pysy aiheessa

Pomppiminen aiheesta toiseen karkottaa lukijat todella tehokkaasti. Jos olet julkkis tai muuten kiinnostava persoona, aiheena voi olla sinä. Silloin julkaisusi vaihtelevat lomamatkastasi pukeutumisvinkkeihin. Näin toimivat myös monet nuorten fanittamat tubettajat. Todennäköisesti se toimii huonosti bisnesblogissa. Toisaalta, joskus kannattaa olla reilusti erilainen.

Suosittelen selkeää punaista lankaa, joka nousee asiantuntemuksestasi ja yrityksesi strategiasta. Laita toki lisämausteeksi persoonasi peliin. Yritysblogikaan ei saa olla kuiva, virallinen ja etäinen. Ole rehevä, luonteva ja rakastettava.

7. Tee jokaisesta postauksesta paras

Älä tee huonoja julkaisuja. Pyri aina parhaaseen suoritukseen. Paras ei välttämättä tarkoita laajaa ja perinpohjausta esitelmää. Vaikka kirjoittaisit lyhyen oivalluksen, tee se aidosti – anna kaikkesi.

Pahinta, mitä blogillesi voi tapahtua, on se, että leipäydyt ja tuuppaa mitään sanomatonta tuubaa viikosta toiseen. Jos sinulla ei ole sanottavaa, ole hiljaa. Älä myöskään ole liian kriittinen itsellesi. Jos pelkäät, etteivät juttusi kiinnosta ketään, kysy joltain mielipide ennen julkaisua. Yhtä onnetonta on tietysti se, että itse olet innoissasi, eikä kukaan muu ymmärrä jutuistasi tuon taivaallista.

Hyvän blogiartikkelin kirjoittamista voi harjoitella. Siinä on usein tietyt elementit paikoillaan. Ja tietysti kaikkia sääntöjä voi rikkoa.

Tsemppiä!

Janne

 




Apua bloggaamiseen

Pohditko blogin perustamista?

Tai pitäisikö nykyistä blogiasi kehittää?

Lataa ilmainen Miten aloitat bloggaamaan ammattimaisesti -pikaopas

Pin It on Pinterest

Share This