Hakukoneoptimointi tekee kotisivusi näkyviksi
Hakukoneoptimointi auttaa tiedonjanoista löytämää etsimänsä. Hakukoneoptimoimalla kotisivusi sivustosi tulee löydetyksi.
Ajatus hakukoneoptimoinnista markkinamaakarien manipulointina on hyvin kapeakatseinen. Hakukoneet pyrkivät omalla tavallaan tekemään huijausyritykset turhiksi, jopa rankaisemalla väärinkäytöksistä lisäämällä sivustoja mustalle listalle.
Vuonna 2010 Googlen hallitsemille hakukonemarkkinoille ryntäsi uusi uljas hakukone Blekko. Blekkon piti olla manipuloimaton hakukone – näin sitä ainakin markkinoitiin.
Blekkosta kirjoitettiin näin:
Blekko perustaa toimintansa siihen, että palvelun käyttäjä ei halua markkinointiviestejä, vaan neutraalia tietoa. Blekkon hakutulokset perustuvat ihmisten tekemiin suodatuksiin tietyistä aihealueista.
Ajatus hyvä kymmenen. Jopa Google toivotti manipuloimattoman kilpailijan markkinoille. Ehkä Google teki sen hyvien tapojen mukaan tai sitten heillä oli tarpeeksi syvällinen kokemus siitä, että kilpailija yritti mahdotonta.
Testasin tuoretta Blekko-hakukonetta. Valitsin testiin asiakkaani lounaskahvilan nettisivut, koska olemme optimoineet sivut edellisen kuukauden aikana valitsemallamme hakusanaparilla Googlessa ykköseksi.
Jouduimme pettymään Blekkoon. Kokeiluni perusteella tulos on juuri päinvastainen. Käyttämällämme hakusanaparilla Blekkosta ei lounaskahvilan sivustoa löytynyt, ei edes yhtään kilpailevan ravintoloitsijan sivustoa. Hakutulos oli siis täysin epärelevantti. Etusivulla rellestivät erilaiset yrityshakemistot ja niidenkin osumat olivat pääasiassa muita kuin lounaspaikkoja.
Hakukoneoptimointi parhaimmillaan auttaa etsijöitä löytämään itselle sopivaa aineistoa.
Taistelu kärkisijoituksesta
Hakutuloksissa klikkaukset jakautuvat sen mukaan, mikä linkin sijoitus on hakusivulla. Eri tutkimusten mukaan prosenttiluvut hieman vaihtelevat, joten niihin kannattaa suhtautua vain suuntaa antavina. Jakautuminen on kuitenkin niin selkeä tutkimuksesta riippumatta, ettei kenellekään epäselväksi, miksi kärkipaikoista taistellaan.
Miten klikkaukset jakautuvat?
Ensimmäisen sivun linkit saavat yli 70 % klikkauksista. Suurimman osan niistä kerää viiden kärki. Viidelle ensimmäiselle osuu 67 % osumista. Saadakseen liikennettä sivuston on siis oltava Googlen etusivulla ja vielä top-5:ssä.
Hakutulosten ensimmäinen linkki – tutkimuksista ja hakusanoista riippuen – saa kolmasosan tai jopa puolet kaikesta hakusivun liikenteestä. Ykkösijaa kannattaa siis havitella.
%
%
%
Haluatko kotisivusi löytyvän hakukoneella?
Miksi kirjoittajan pitää osata hakukoneoptimointia?
1. Hakukoneet etsivät sanoja
Hakukoneet eivät lue kuvia, eikä videoita. Ne etsivät sanoja. Mitä muuta verkkokirjoittaja tekee kuin tuottaa sanoja?
Olitpa tiedottaja, bloggaaja, some-päivittäjä tai joku muu joka tuottaa tekstiä nettiin, olet juuri se joka tekee suurimman osan hakukoneoptimoinnista.
2. Sisällön määrällä on merkitystä
Tekstisisällön tuottaja viime kädessä saa aikaan sen, että sivustolla on tarpeeksi tekstiä hakukoneen löydettäväksi. Pelkät ranskalaiset viivat ja niukat lauseet eivät nosta sivustoa hakutulosten kärkeen.
Vähemmän ei ole enemmän hakukoneoptimoinnissa
Google kehittää jatkuvasti hakukonettaan. Se pyrkii pudottamaan huijarit pois listoltaan ja suosii aadukasta, jatkuvasti päivittyväö ja autenttintista tekstisisältöä. Googlen kehitys on ollut jo pitkään saman suuntaista, joten mitään erityisen mullistavaa ei viime vuosina ole enää tapahtunut.
Kun julkaiset usein ja paljon itse kirjoittamaasi tekstiä, kirjoitat hakukoneelle paljon löydettävää.
Tuoreus ratkaisee hakukonesijoituksen
Hakukoneet ovat kiinnostuneita sivustoilta, joissa julkaistaan jatkuvasti uutta sisältöä. Hakurobotit tietävät, että aktiivisilla sivustoilla kannattaa vierailla useasti – hitaasti päivittyvät sivustot voi melkeinpä unohtaa.
Googlen mukaan sisällön tuoreus, toistuvuus ja päivitystiheys vaikuttavat tuloksiin 35 prosenttia. Jos haluat näkyä luonnollisten hakutulosten kärjessä, sinun tuotettava säännöllisesti sisältöä. Siihen paras työkalu on blogi.
Esimerkiksi, hakukoneet löytävät uuden sivuston muutamassa päivässä. Aktiivisen sivuston uusi julkaisu näkyy hakutuloksissa muutamassa minuutissa. Oma ennätykseni on seitsemän minuuttia: julkaisustani blogissani kului vain seitsemän minuuttia, kun hakukone listasi sen tuloksissaan.
Julkaise runsaasti
Mitä enemmän nettisivuillasi tai blogissasi on sisältöä, sitä enemmän sinulla on potentiaalisia hakusanoja. Kaikki sanat eivät tietenkään ole saman arvoisia, mutta kaikilla sanoilla on merkitystä, kun ihmiset etsivät tietoa mitä erilaisimmilla sanayhdistelmillä hakukoneilla.
Sisällön määrä siis ratkaisee. Sisältömarkkinoinnissa niukkuus ei ole ase, jolla kannattaa tavoitella saalista. ”Kun laittaa kotisivuille vain vähän tietoa tuotteista, asiakkaat saadaan myymälään kysymään lisää” -ajattelu ei vain toimi. Asiakkaat löytävät sinne, missä on runsaasti sisältöä, eli juuri sinne, minne he haluavatkin.
Et voi koskaa julkaista liikaa tai liian usein, kunhan kiinnostat kohderyhmääsi.
Teksti nousee otsikoiden kustannuksella
Jossain vaiheessa otsikot, valikkotekstit ja osoiterakenteet olivat merkittävä asia hakukoneoptimoinnissa. Google on kuitenkin vähentänyt niiden merkitystä sisältötekstin eduksi. Käytännössä leipätekstin suunnitteluun kannattaa paneutua kunnolla. Pelkällä hyvällä otsikoinnilla ei enää pärjää.
Tekstin merkitys lisääntyy erityisesti ns. tekstikatkelmissa, jotka näkyvät hakutuloksissa. Käsittääkseni tämä vähentää entisestään meta-kuvausten merkitystä. Etsijä valitsee mieleisensä hakutuloksen otsikon lisäksi tekstikatkelman perusteella.
Älä kopio sisältöä sivustolta toiselle
Google vertailee sivustoja ja tunnistaa, missä jokin sisältö on julkaistu ensimmäisenä. Sille hakukone antaa parhaan hakusijoituksen. Sisällön kopiointi sivustolta toiselle ei paranna näkyvyyttä, vaan Google saattaa jopa rankaista siitä pudottamalla sivuston monta sijaa alaspäin.
Julkaise aina uniikkia sisältöä.
Verkkokirjoittajan hakukoneoptimointi:
Kirjoita luettavaa ja rehevää tekstiä
Miten verkkoon pitäisi kirjoittaa, jotta hakukoneet löytäisivät tekstisi – olipa työn alla kotisivujen esittely- tai myyntiteksti, blogikirjoitus, uutinen tai lehdistötiedote?
Verkkokirjoittaminen ei poikkea muusta kirjoittamisesta. Luettava ja rehevä teksti on aina lukijaystävällistä.
Hakukoneoptimointi on muutakin kuin luettavan tekstin kirjoittamista. Pienillä seikoilla voi vaikuttaa hakukonetulokseen. Otsikot, väliotsikot, linkit, ilmaisun runsaus ja avaisanojen käyttö ovat oleellisessa roolissa, kun kirjoitetaan hyvää verkkotekstiä.
Otsikko on oleellinen
Hakukoneoptimoinnin kannalta otsikoiden merkitys on vähentynyt, mutta se ei ole edelleenkään merkityksetöntä. Otsikot, silloin, kun ne on myös koodissa merkitty otsikoiksi (esim. H1, H2, H3), kiinnostavat hakukoneita.
Otsikon merkitys näkyy myös siinä, että lukija näkee sen yleensä ensimmäisenä sisällöstäsi. Sen perusteella hän joko klikkaa tai jättää klikkaamatta sivustollesi. Hyvä otsikko härättää kiinnostusta, mutta samalla riittävän informatiivinen. Pelkkä salaperäisyys ei välttämättä toimi, jos otsikko ei anna riittävästi viitteitä siitä, mitä linkin takana on odotettavissa.
Linkitä luovasti
Hyperlinkit, eli kotoisasti linkit,kuuluvat oleellisesti nettitekstiin. Hakukoneoptimoinnissakin linkityksillä on merkitystä. Erityisesti sinun sivustollesi osoittavat linkit ovat arvokasta hakukoneoptimointia, mutta myös sivustoltasi ulos johtavat linkit parantavat näkyvyyttäsi.
Linkkien hakukoneoptimointi kannattaa tehdä käyttämällä niin sanottuja ankkurilinkkejä. Linkkejä ei kannata lisätä pelkkinä osoitteina tyyliin: http://www.nettitehostin.fi/tekstin-hakukoneoptimointi/, vaan liittää linkki tekstiin, esimerkiksi näin: Kotisivut yritykselle nopeasti.
Monipuolinen ilmaisu auttaa löytymisessä
Monipuolinen ja vaihteleva ilmaisu on sekä lukijan että hakukoneiden kannalta merkittävää. Käytä runsaasti synonyymeja, jolloin tekstissäsi on paljon erilaisia sanoja. Niiden avulla saatat saada kotisivuillesi kävijöitä, jotka käyttävät muita sanoja kuin alan yleisiä ilmaisuja.
Tietysti vältät toimialasi jargonia ja muita sivistyssanoja. Valitse sanat, joita asiakkaasi käyttävät arkikielessä.
Haluamiasi avainsanoja kannattaa käyttää erityisesti tekstin ja kappalaiden alussa. Niiden merkitys on silloin hakukoneoptimoinnin kannalta suurempi.
Hakukoneoptimointiyritys Yoastin mukaan sopiva avainsanatiheys on noin 4 prosenttia.
Kuvat ja videot kannattaa optimoida
Hakukoneet eivät näe kuvia ja videoita. Tekstit kannattaa julkaista teksteina, eikä osana kuvaa.
Kuvien hakukoneoptimoinnin tärkein seikka on ALT-tagi (alternative). Se on eräänlainen näkymätön kuvateksti. ALT-tagin käyttö parantaa myös saavutettavuutta (= esteettömyys), kun näkövammaisten käyttämät lukulaitteetkin kertovat käyttäjälleen, mitä kuvassa esitetään.
Julkaisujärjestemissä ALT-tagi lisätään yleensä samalla, kun kuva lisätään järjestelmään. Suomenkielisen WordPressin ”vaihtoehtoinen teksti” tarkoittaa juuri tätä. Itse asiassa se kuvaa käyttötarkoitustakin melko hyvin.
Videoiden yhteydessä kannattaa julkaista ”käsikirjoitus”. Käsikirjoitus voi olla esittely, tiivistelmä tai koko asiasisältö tekstimuodossa.